Spelbegeleiding

Spelbegeleiding van de wedstrijden van de Jongste Jeugd.

Op deze pagina willen we u informeren over de nieuwe richtlijn van de KNHB waarbij ouders de wedstrijden van de Jongste Jeugd (F en E) zullen gaan 'begeleiden'.

Dit willen we doen aan de hand van drie vragen:

1. Wat is de bedoeling en waarom
  2. Wat komt hier bij kijken?
  3. Wat zijn de spelregels?

Wat is de bedoeling en waarom?

Met ingang van de tweede seizoenshelft is het de bedoeling dat ouders de wedstrijden van de jongste jeugd gaan begeleiden. Voorheen gebeurde dit door spelende jeugdleden van de hockeyclub.

De reden dat de KNHB voor deze wijziging heeft gekozen is tweeledig:

Allereerst vragen de wedstrijden van de jongste jeugd niet zozeer om een scheidsrechter die strak de regels van het spel hanteert, maar meer om een begeleider die de kinderen leert hoe het spelletje gespeeld moet worden en hoe met elkaar om te gaan. Omdat ouders als het goed is toch al bekend zijn met de rol van 'opvoeder', worden zij hiervoor geschikter geacht. Ze hebben meer overwicht, zijn pedagogisch meer geoefend en meer in staat om door middel van overleg met alle betrokkenen de wedstrijden prettig te laten verlopen.

Daarnaast hoopt de KNHB op deze manier ouders meer te betrekken bij het hockeyspel. Maar al te vaak ziet men dat een gebrek aan regelkennis langs de kant van het veld tot de nodige frustraties leidt. Bovendien heeft men maar al te vaak commentaar op de 'fluitist van dienst' en staat men nu zelf eens aan de andere kant van het hek.

Wat komt hier nu bij kijken?

Om u een goed beeld te geven van wat er nu van u gevraagd wordt wanneer u als spelbegeleider staat ingedeeld bij een wedstrijd van uw zoon of dochter, heeft de KNHB een filmpje gemaakt waarin één en ander kort wordt samengevat:

Wat zijn de spelregels?
Als spelbegeleider wordt er niet van u verwacht dat u de spelregels van het hockeyspel volledig uit uw hoofd kent. Zoals in bovenstaand filmpje te zien is, staan veiligheid, leren en plezier voorop. Omdat het toch wel handig is om enigszins te weten hoe het veld er uit ziet, hoe lang er gespeeld wordt, wanneer de bal waar wordt uitgenomen en door wie en wat de basis spelregels zijn, raden wij u wel aan voor de leeftijdscategorie van uw kind onderstaande spelreglementen een keer door te nemen.